Απολογισμός της 1ης Ανοιχτής Εκδήλωσης για το ΣΒΑΚ Θήβας

Απολογισμός της 1ης Ανοιχτής Εκδήλωσης για το ΣΒΑΚ Θήβας

Τη Δευτέρα 12 Ιουλίου πραγματοποιήθηκε διαδικτυακά η πρώτη Ανοιχτή Εκδήλωση Ενημέρωσης και Διαβούλευσης με πολίτες και εκπροσώπους τοπικών φορέων, στο πλαίσιο εκπόνησης του Σχεδίου Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ) για την πόλη της Θήβας.

Tοπικοί φορείς, επαγγελματίες και κάτοικοι της πόλης ανταποκρίθηκαν με ιδιαίτερο ενθουσιασμό στο κάλεσμά της ομάδας του ΣΒΑΚ.

Συγκεκριμένα, στη συνάντηση συμμετείχαν περίπου 20 πολίτες και εκπρόσωποι φορέων, εκδηλώνοντας μεγάλο ενδιαφέρον για το Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας της Θήβας και τα οφέλη που μπορεί να επιφέρει στην καθημερινή τους ζωή.

Σκοπός της Εκδήλωσης

Σκοπός της 1ης Ανοιχτής Εκδήλωσης ήταν να δημιουργηθεί ένας “τόπος συνάντησης και ανταλλαγής απόψεων” μεταξύ όλων των ενδιαφερόμενων, ώστε να αρχίσει να αναπτύσσεται ένα κοινό επίπεδο κατανόησης της κατάστασης.

Συγκεκριμένα, στόχοι αυτής της πρώτης ανοιχτής διαβούλευσης ήταν:

  1. Να ενημερωθούν οι πολίτες, μέσα από παρουσιάσεις των αναδόχων του έργου, σχετικά με το τι είναι και τι περιλαμβάνει ένα Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ) καθώς και ποια οφέλη μπορεί να επιφέρει στην πόλη αλλά και στην καθημερινότητα των πολιτών.
  2. Να παρουσιαστούν συνοπτικά οι έως τώρα δράσεις της ομάδας έργου ΣΒΑΚ Θήβας.
  3. Να καταγραφούν ανάγκες πολιτών και φορέων, καθώς και ευκαιρίες που παρουσιάζει η πόλη της Θήβας, δηλαδή θετικά σημεία και χαρακτηριστικά της πόλης τα οποία αξίζει να ενισχυθούν ακόμα περισσότερο.

Ατζέντα Εκδήλωσης

Η Διαβούλευση ξεκίνησε με καλωσόρισμα των συμμετεχόντων από τον Υπεύθυνο Διαβούλευσης, και Μέλος της Σύμπραξης Εκτέλεσης του Έργου, κ. Κοσμά Αναγνωστόπουλο (Συγκοινωνιολόγος-Πολεοδόμος MSc, Συντονιστής Δικτύου CIVINET CY-EL) καθώς και τον Επικεφαλής της Ομάδας ΣΒΑΚ του Δήμου, κ. Βασιλείου (Γενικός Γραμματέας Δήμου Θηβαίων).

Στη συνέχεια ακολούθησε η παρουσίαση του Εκπροσώπου της Σύμπραξης Αναδόχων, κ. Θεόδωρο Μαυρογεώργη (Συγκοινωνιολόγος MSc, εκπρόσωπος MSM Consulting), ο οποίος εστίασε στο τι είναι το ΣΒΑΚ και γιατί χρειάζεται η εκπόνηση ενός τέτοιου σχεδίου για την πόλη της Θήβας. Ο κ. Κοσμάς Αναγνωστόπουλος παρουσίασε τη μεθοδολογία επικοινωνίας και διαβούλευσης του έργου, με έμφαση στις δράσεις συμμετοχικού σχεδιασμού που περιλαμβάνονται, μέρος των οποίων είναι και οι 4 Ανοιχτές Διαβουλεύσεις που θα πραγματοποιηθούν σε διάφορες φάσεις του έργου.

Σε συνέχεια των παρουσιάσεων, ακολούθησε εργαστήριο συμμετοχικού σχεδιασμού με την πλειοψηφία των συμμετεχόντων να παραμένει και να συμμετέχει ενεργά.

Στόχος του εργαστηρίου ήταν να ακουστεί και να καταγραφεί η εμπειρία και η γνώμη πολιτών και τοπικών φορέων σχετικά με το πώς βιώνουν την καθημερινότητα στη Θήβα, εστιάζοντας στο ζήτημα της κινητικότητας. Τον συντονισμό του εργαστηρίου ανέλαβαν οι Εύα Φιλανθρωποπούλου και Βάσια Χριστουλάκη, από τον οργανισμό Συνηχήσεις, υπεύθυνες δράσεων συμμετοχικού σχεδιασμού στο πλαίσιο του ΣΒΑΚ Θήβας.

Τέλος, κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης διανεμήθηκε στους συμμετέχοντες και το ερωτηματολόγιο κατοίκων που συνέταξε η ομάδα του ΣΒΑΚ, προκειμένου να καταγράψουν και να μοιραστούν στοιχεία σχετικά με την υπάρχουσα κατάσταση κινητικότητας στη Θήβα.

Για τις παρουσιάσεις δείτε εδώ:

parousiash_civinet

20210712_3d_presentation_thiva_msm

Αποτελέσματα 1ης Ανοιχτής Διαβούλευσης

Στη διάρκεια του εργαστηρίου οι συμμετέχοντες χωρίστηκαν σε δύο ομάδες, κάθε μια εκ των οποίων αποτελούταν από εκπροσώπους διαφορετικών φορέων, ώστε να υπάρχει πλουραλισμός απόψεων και οπτικών προσεγγίσεων στο ζήτημα της κινητικότητας. Με αυτόν τον τρόπο οι συμμετέχοντες κατάφεραν να δουν τα δικά τους προβλήματα μέσα από την οπτική άλλων μελών της τοπικής κοινωνίας με στόχο να συγκεράσουν τις ανάγκες και τις προτεραιότητές τους.

Συγκεκριμένα, οι πολίτες ανέδειξαν:

Α. Δυσπρόσιτα σημεία, προκλήσεις, αδύναμα σημεία της πόλης, όπου κυριάρχησαν το κέντρο της Θήβας και οι Περιφερειακοί Οδικοί Άξονες

  • την έλλειψη χώρων στάθμευσης, ιδίως κοντά στον πεζόδρομο
  • το κυκλοφοριακό πρόβλημα (μποτιλιάρισμα)
  • την περιοχή του ΚΤΕΛ, όπου επίσης παρουσιάζεται έντονο κυκλοφοριακό πρόβλημα
  • την αναγκαιότητα εύκολης πρόσβασης και χρήσης Μέσων Μαζικής Μεταφοράς (Μ.Μ.Μ.) ώστε να μειωθεί η χρήση αυτοκινήτου
  • τη διέλευση πολλών βαρέων οχημάτων στο κέντρο της πόλης τα οποία συμβάλλουν τόσο στο κυκλοφοριακό όσο και στην εκπομπή καυσαερίων και στη δημιουργία θορύβου
  • το έντονο κυκλοφορικό πρόβλημα και την έλλειψη διαβάσεων σε περιοχές γύρω από σχολεία
  • την ανάγκη εύκολης πρόσβασης των πεζοδρομίων από ΑμΕΑ άλλα και από όλους τους πολίτες
  • τη χρήση φαναριών σε ορισμένα σημεία, αλλά και την καλύτερη χρήση πινακίδων σήμανσης
  • τη διαμόρφωση ποδηλατόδρομου
  • την ανάγκη νέας μελέτης σχετικά με τους κόμβους που συνδέουν τους περιφερειακούς δρόμους με το κέντρο της πόλης.
  • το ιδιαίτερα περιορισμένο δίκτυο υπεραστικών λεωφορείων, που δεν εξυπηρετεί όπως θα έπρεπε τις ανάγκες των κατοίκων
  • τον συνοικισμό Πυρί και το πρόβλημα της ασφάλειας που υπάρχει στην περιοχή

Β. Σημεία της πόλης που συμβάλλουν θετικά στη βιώσιμη κινητικότητα

  • Τα πάρκα και άλση (π.χ. Άλσος Αγίου Τριάδας) που δίνουν πνοή πρασίνου στην πόλη και τη δυνατότητα στους κατοίκους να κάνουν ξένοιαστη τη βόλτα με την οικογένειά τους χωρίς να φοβούνται τον κίνδυνο διερχόμενων αυτοκινήτων.
  • Ο κεντρικός πεζόδρομος της πόλης της Θήβας αναδείχθηκε επίσης ως μια σημαντική θετική παρέμβαση που έχει υλοποιήσει ο Δήμος για τη βιώσιμη αστική κινητικότητα.
  • Ο κόμβος Μιχαηλίδη – Θεοδώρων αναφέρθηκε ως ένα καλό παράδειγμα σχεδιασμού και κυκλοφοριακών ρυθμίσεων.
  • Άλλα σημεία που αναφέρθηκαν ως θετικά στην πόλη της Θήβας είναι και τα εξής: Ηρώο Αη Γιώργη, ο Κινηματογράφος Σόνια, το Άγαλμα Πινδάρου.

Τέλος, ένα από τα θετικά που προέκυψαν από τη διαβούλευση ήταν η καταγραφή και άλλων έργων και πρωτοβουλιών που άπτονται της αστικής κινητικότητας στην πόλη της Θήβας και είχαν πραγματοποιηθεί εθελοντικά από ομάδες κατοίκων. Έτσι αναδείχθηκαν ευκαιρίες για ενδιαφέρουσες συμπράξεις μεταξύ της ομάδας έργου του ΣΒΑΚ και φορέων ή ομάδων της κοινωνίας των πολιτών που θα επιδιωχθούν στην πορεία του έργου.

 

Επόμενα Βήματα

Τα σημεία και τα συσχετιζόμενα με αυτά προβλήματα ή και ευκαιρίες που αναδείχθηκαν από τους κατοίκους στο πλαίσιο του εργαστηρίου θα τροφοδοτήσουν περαιτέρω το έργο της ομάδας των μηχανικών και συγκοινωνιολόγων προκειμένου να προταθούν λύσεις που θα λύνουν τα προβλήματα και στα συγκεκριμένα σημεία.

Ευχαριστούμε όλους τους ανθρώπους του Δήμου που συνέβαλαν στην επιτυχή πραγματοποίηση της εκδήλωσης και φυσικά όλους όσοι συμμετείχαν στη διαβούλευση.

Μείνετε συντονισμένοι για τα επόμενα στάδια του έργου και τις αντίστοιχες ανοιχτές διαβουλεύσεις που θα ακολουθήσουν! Για το ΣΒΑΚ της Θήβας μπορείτε να ενημερώνεστε μέσω της ιστοσελίδας του έργου: https://thiva.sump.gr/

Η ομάδα ΣΒΑΚ Θήβας.

——————————-

Κατάλογος φορέων και κοινωνικών ομάδων που εκπροσωπήθηκαν:

  1. Δήμος Θήβας
  2. Δημοτική Κοινωφελής Επιχείρηση Θήβας & Πάρκο κυκλοφοριακής Αγωγής (ΔΗΚΕΘ)
  3. Δημοτική Συνεργασία Ευθύνης
  4. ΕΛΜΕ Βοιωτίας
  5. Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Βοιωτίας
  6. 5ο Δημοτικό Θήβας
  7. Πινδάρειο 2οΓυμνάσιοΘήβας
  8. 2ο ΓΕΛ Θήβας
  9. Σύλλογος Ραδιοταξί Θήβας
  10. Κέντρο Εκπαίδευσης Πυροβολικού (ΚΕΠΒ)
  11. Επιστημονικό Συμβούλιο Έρευνας & Καινοτομίας Περιφέρειας Στ. Ελλάδος
  12. ΤΕΕ Ανατολικής Στερεάς
  13. Πανελλήνιος Σύλλογος Εκπαιδευτών Οδήγησης (ΠΣΕΟ)
  14. Πράσινη Μετακίνηση ΚοινΣΕπ
  15. Άλλοι επαγγελματίες και κάτοικοι